dinsdag 12 juni 2012

Smartphone = Concentratiekaper?

De smartphone met zijn vele functies, apps, muziekjes etc, is sinds enige tijd voor velen onmisbaar geworden in het dagelijkse leven. En dan te bedenken dat de allereerste telefoon er heel anders uitzag en alleen bedoeld was om te kunnen bellen. In 1876 ontwikkelde Alexander Graham Bell de telefoon; zijn naam is dus de oorsprong van een door ons veel gebruikt werkwoord. De oertelefoon had een aparte hoorn waar een microfoon in zat en een aparte hoorn voor het geluid. 
 
Later werden de telefoon en het mondstuk een hoorn. Bij oude telefoons moest je ook eerst naar een telefooncentrale bellen van waaruit je door iemand werd doorverbonden met de persoon die je wilde spreken. En dat doorverbinden duurde meestal wel even! 
Jaren later kwam er een automatische kiezer die uit een draaischijf bestond en die uiteindelijk veranderde in een paneeltje met druktoetsen. Langzaam ontwikkelde telefoon zich tot onze moderne smartphone, een supergadget waar we niet meer zonder lijken te kunnen. Nog even snel iets tweeten, Facebooken op de bank, wat een uitvinding! Sinds een half jaar heb ik ook een smartphone. In het begin viel er natuurlijk heel veel op te ontdekken dus een groot deel van mijn tijd bracht ik spelend met mijn telefoon door. Als ik uit school kwam ging ik lekker internetten op mijn mobiel, deed ik de leukste spelletjes en bekeek ik mijn apps. De smartphone en alles er omheen is natuurlijk heel handig, maar het lijkt wel alsof je er verslaafd aan kunt raken. Ik ben erg dol op mijn telefoon, maar het is niet de bedoeling dat ik er verslaafd aan raak. Dat ik niet zonder kan als ik moet gaan slapen. Dat ik tegen iedereen moet zeggen dat ik ga slapen. Vandaag wil ik mijn smartphone ervaringen met jullie delen.


Concentratiekaper

Veel mensen lijken het leuk te vinden om te zeggen: 'Ik kan écht niet zonder mijn smartphone!' Klinkt inderdaad wel interessant, maar is het ook waar ? En hoe zou dat dan komen? 
Ten eerste zijn er mensen die helemaal níet zonder hun smartphone kunnen. Waarschijnlijk ben je daar onbewust van, maar je hebt dan toch echt een probleem! Een veel belangrijker punt is namelijk dat je concentratie achteruit gaat. De smartphone heeft zo’n magnetische aantrekkingskracht dat je er gewoon niet van af kunt blijven. Langzamerhand kun je er niet meer zonder; in de les wanneer de verveling toeslaat even tweeten: 'Verveel me zo' en ook tijdens het huiswerk maken is ie gewoonweg onmisbaar.
Als middelbare scholier weet ik dat school niet altijd even leuk is en huiswerk maken al evenmin. Daarnaast zijn er nog vele andere belangrijke dingen waarop je je moet concentreren. Bijvoorbeeld als je muziek maakt of als je op de fiets zit in het drukke verkeer. Maar door die enorme aantrekkingskracht van de smartphone, moet je dat ding voortdurend in je handen hebben. Even die nieuwe tweet lezen of nog even snel iets liken. Dan ga je maar weer eens verder met je huiswerk maken, maar voor je het weet kondigt die bekende ping alweer een nieuw berichtje aan. En ZOEFFFF, daar gaat de concentratie die je net weer een beetje hebt opgebouwd. De smartphone is dus eigenlijk gewoon een concentratiekaper.


Angst

Sommige mensen voelen zich ongemakkelijk en nerveus als ze hun geliefde telefoon niet bij zich hebben, want wie niet online is, bestaat niet. Uit onderzoek is gebleken dat 86% van de jongeren altijd hun smartphone bij zich heeft. En dat 60% onrustig wordt als er een nieuw bericht binnenkomt dat ze niet meteen kunnen lezen. Er ontstaat een soort dwang, waar je je maar moeilijk van los kunt maken. Dat heeft te maken met de angst om niet meer bij de groep te horen, om iets te missen, bijvoorbeeld de laatste nieuwtjes of de nieuwste roddels. etc.
Verder blijkt ook dat jongeren hun smartphone toch wel erg verslavend vinden. Sommigen willen hun mobieltje altijd bij zich hebben, zelfs als ze gaan slapen. Anders voelen ze zich zo onrustig dat ze de hele nacht liggen te woelen. Veel mensen zetten hun mobiel 's nachts dan ook niet meer uit.




Verslavingsverschijnselen

 Ongemerkt begon ik steeds meer gebruik te maken van mijn mobieltje; zelfs in bed wilde ik msn’ en. De smartphone boeide me zo dat ik hem elk moment wilde pakken om even te spelen. Ik zag het probleem niet zo, maar mijn ouders wel. Zij vonden dat ik er té veel mee speelde, en op de verkeerde momenten. Verslaafd aan mijn telefoon worden wil ik niet. Daarom heb ik onderzocht hoe het zou zijn om het een weekje zonder mijn Smartphone te doen. Mijn vader haalde lachend mijn oude koelkast van stal. Nu zeg ik koelkast, toen ik hem cadeau kreeg was hij echt heel hip. Het was namelijk de Sony Ericsson W300I, zo’n oestermodel dat je kunt dichtklappen. Ik was er heel blij mee, want vergeleken met andere GSM’s had dit apparaat nogal veel functies. Maar volgens mij hadden de ontwerpers toen nog weinig oog voor een mooi platte vormgeving.


Je snapt wel dat ik de afgelopen week dus niet gezien wilde worden met mijn koelkastje, dus heb ik hem maar heel weinig gebruikt. Dat was ook niet zo moeilijk, want dit ouderwetse ding heeft niet zo veel functies, zoals apps en internet. Het enige waarvoor ik hem heb gebruikt was om te sms´en en af en toe te bellen. Een week zonder mijn superfijne phone was dus echt wel even wennen.

Sociaal contact

Ik maak er ook vaak foto´s mee, de kwaliteit is goed en de apps vind ik eveneens erg fijn. Maar gelukkig heb ik het volgehouden om de hele week met die verschrikkelijke koelkast rond te lopen. Achteraf moet ik bekennen, dat ik mijn smartphone niet echt heb gemist. Misschien had dat wel te maken met de dingen die ik heb ondernomen. Om je een voorbeeld te geven: afgelopen weekend ben ik naar een hockeywedstrijd geweest van een meisje dat bij mij op school zit. Ik had toen nog wel mijn smartphone meegenomen, maar niet om ermee te spelen. Ik had hem alleen meegenomen om te bellen als dat nodig was; dat is toch nog steeds een van de belangrijkste functies van zo’n ding. Ik zag ook dat anderen hun telefoon bij zich hadden, maar dat ze ‘m alleen gebruikten om er af en toe foto’s mee te maken. Het was prachtig weer die dag. Er hing een gezellige sfeer, overal waren mensen met elkaar aan het praten en ondertussen naar de hockeywedstrijd aan het kijken. Het was een belangrijke wedstrijd, want ze konden kampioen worden. En dat werden ze ook! Om dit te vieren kregen de speelsters en de supporters een flink stuk van een lekkere slagroomtaart, waarna de kersverse kampioenen een frisse duik namen in een natuurplas. Ik heb echt een heel leuke dag gehad. Zo heb ik nieuwe mensen ontmoet, van wie ik niet eens wist dat ze ook bij mij op school zitten. Het is ontzettend leuk om op een persoonlijke manier nieuwe contacten te leggen. En die hele middag had ik geen behoefte om met mijn smartphone te spelen. Ik ben blij dat ik naar die wedstrijd ben gegaan en niet de hele middag op mijn kamer heb zitten computeren. Ik kan dus wel degelijk eventjes zonder dit moderne communicatiemiddel.

Hoe blijf ik 'm de baas?

Om dit zo te houden, heb ik de volgende afspraken met mezelf gemaakt:

·  Als ik thuis kom van school zet ik mijn mobiel uit en leg deze dan beneden neer.
· Wanneer ik voor mezelf een pauze inlas tijdens het huiswerk maken dan mag ik hem weer aanzetten en erop internetten etc.
· 's Avonds kijk ik of er nog nieuwe berichten zijn en daarna zet ik mijn telefoon weer uit.

Dit is wat ik normaal doe op een doordeweekse dag. In de vakanties speel ik meestal wat vaker met mijn telefoon, maar ik heb geleerd dat ik beter iets anders leuks kan doen in die tijd. Bijvoorbeeld naar een hockeywedstrijd gaan kijken, tennissen, paardrijden, vliegeren, afspreken met vriendinnen etc. Voor verveling hoef ik ook niet bang te zijn, want er zijn veel dingen die ik graag doe, vooral met anderen.


Dit was een nogal lang artikel, maar ik hoop dat jullie niet zijn afgehaakt. In het begin zag ik er flink tegenop om het zonder mijn smartphone te doen. Vooral omdat ik niet met die lelijke koelkast gezien wilde worden. Ik ben nog steeds erg dol op mijn smartie en denk dat ik er nog steeds veel gebruik van zal maken. Maar in bed msn’en, en ‘m altijd en overal bij me moeten hebben zal nu zeker minder worden.

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met de smartphone en hoe jullie de aantrekkingskracht proberen te weerstaan. 

XOXO Amy