dinsdag 13 maart 2012

Nestosyl: wonderzalfje of fopmiddel?

Mijn huid is nogal droog en gevoelig. Ik kan niet zo goed tegen sommige huidverzorgingsproducten, o.a. twee body butters van The Body Shop. Dit zijn de amandel en de passievrucht butters. Het is niet dat ik meteen jeuk krijg wanneer ik het aanbreng, pas later als de boter is ingetrokken krijg ik kriebels. Op zo’n moment smeer ik er Nestosyl overheen. Dit is wat Nestosyl over de zalf zegt:
 “Ter verlichting van plaatselijk kortdurende jeuk, insectenbeten en oppervlakkige schaaf-en snijwonden.”
Maar wat is Nestosyl nou eigenlijk? En welke stoffen zorgen ervoor dat de jeuk vermindert?


 Vandaag ga ik onderzoeken welke stoffen er in Nestosyl zitten die de jeuk kunnen kalmeren. Nestosyl is voor mij een wonderzalfje, omdat mijn huid soms allergisch reageert, ik krijg dan jeuk en een rode huid of rode bultjes. Nu we het over een allergische reactie hebben wil ik nog iets vertellen over allergie.


Allergie is een reactie van het immuunsysteem op lichaamsvreemde stoffen, dat noem je allergenen. Ze zijn op zich helemaal niet schadelijk, zoals stuifmeelkorrels, huidschilfers van dieren, uitwerpselen van huisstofmijt, schimmelsporen of voedselbestanddelen. Allergenen komen vooral via de huid en via de luchtwegen het lichaam binnen, waarna het immuunsysteem deze allergenen onschadelijk probeert te maken met een soms allergische reactie. De klachten (loopneus, tranende ogen, jeuk, benauwdheid, diarree) zijn niet afkomstig van het allergeen zelf, maar van de reactie van het immuunsysteem op het allergeen.

In Nederland is 1 op de 100 mensen allergisch voor koeienmelk. Dat betekent je hele leven op dieet: geen lekkernijen zoals kaas, melk, gebak, slagroom, pannenkoeken etc. De klachten van koemelkallergie variëren van eczeem (uitslag in de knieholten en rondom de ogen) tot darmklachten. Maar nu is er een alternatief: kamelenmelk !
Uit een wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat koeienmelk een bepaald eiwit bevat dat ontbreekt in kamelenmelk. Dat eiwit is de belangrijkste veroorzaker van de allergieklachten.

Bij een allergische reactie smeer ik een beetje Nestosylzalf op de geïrriteerde plek en nadat het een tijdje is ingetrokken, verdwijnt de jeuk langzaam. Dit middeltje werkt ook goed bij muggenbulten. Bijvoorbeeld als je een muggenbult hebt opengekrabd waarover een korstje is gegroeid. Als ze jeuk hebben zijn veel mensen geneigd het korstje eraf te krabben. Ik ook, hoewel ik weet dat de huid er niet sneller van zal herstellen. Wat ik dan altijd doe is een beetje van de zalf rondom de muggenbult smeren, je zult zien dat het echt werkt.


Als je een doosje zalf koopt zit er ook een bijsluiter in. Hierop staat de samenstelling en de mogelijke bijwerkingen.

Per gram hydrofobe crème (betekent waterafstotende crème) bevat het:

  • 10 mg Pramocaïnehydrochloride.
  • 100 mg Zinkoxide.
  • 0,1 mg Benzalkoniumbromide.
  • 0,04 mg 8-Hydroxychinoline
  •  Wolvet
  • Witte vaseline
  • Arachide-olie
  • Sojalecithine.

Sommige namen zijn moeilijk uit te spreken. Ik ben eens op het web gaan snuffelen naar de werking van een aantal stoffen:

  • Pramocaïnehydrochloride: werkt lokaal pijn- en jeukstillend;

  • Zinkoxide: heeft een dekkende, verkoelende en zwak samentrekkende werking;

  • Wolvet: heeft het doel om niet in de huid te trekken, het blijft op de huid liggen en dekt deze goed af;

  • Witte vaseline: in de geneeskunde wordt het gebruikt om de huid af te dekken bij eczeem, brandwonden, een extreem droge huid of in andere gevallen waarbij de huid haar functie niet meer voldoende kan uitoefenen;

  • Sojalecithine: heeft een positieve werking op het zenuwstelsel, omdat het als bouwstof wordt gebruikt voor de zenuwen.

Nu ik weet wat de stoffen doen, snap ik ook waarom Nestosyl de jeuk kalmeert.


In de bijsluiter staat helaas niet of het product dierproefvrij is of niet, maar tegenwoordig zijn de meeste producten dat wel. Dierproeven zijn experimenten met bijvoorbeeld medicijnen of cosmetische middeltjes die worden uitgevoerd op dieren. Vaak gaat het erom de veiligheid en werkzaamheid van de gebruikte stoffen te testen, om er zeker van te zijn dat ze onschadelijk zijn voor de mens. Het nadeel hiervan is dat als een middel onveilig is, het dus wel schadelijk is voor het proefdier. Dieren kunnen hier dus flink door lijden en er zelfs van doodgaan. Daarom vind ik het belangrijk om dierproefvrije producten te gebruiken. Omdat ik in de bijsluiter van Nestosyl niet heb kunnen lezen of de zalf dierproefvrij is, heb ik geprobeerd om hier zelf achter te komen. Op het internet kon ik hierover echter ook niets vinden. Toen heb ik contact opgenomen met het bedrijf dat de zalf op de markt brengt: Remark Groep B.V. Na enkele dagen werd mij per e-mail bevestigd dat Nestosyl dierproefvrij is. Toch jammer dat ze zulke belangrijke informatie niet in de bijsluiter hebben gezet, want er zijn vast meer mensen die dat fijn zullen vinden.

Voor een kleine tube Nestosyl betaal je € 4.55; dat is aan de ene kant misschien best wel duur voor 15 gram. Aan de andere kant doe je lang met een tube, want je hebt maar een klein beetje van de zalf nodig. Nestosyl is zonder recept te koop bij drogist of apotheek.

Wist jij al wat Nestosyl was en gebruik jij het ook vaak?

XOXO Amy