vrijdag 10 februari 2012

Zo krijg je het nooit meer koud

Terwijl iedereen zich al klaar aan het maken was voor een snikhete zomer, bedacht het weer dat het wel leuk was om iets anders door het weer te gooien. Het resultaat, vrieskou. Ik ben niet bepaald iemand die goed tegen kou kan. Nee, ik ben een echte koukleum. Als ik op mijn kamer zit met de verwarming, twee vesten en warme sloffen aan, heb ik het koud. Dit betekent echter niet dat ik de winter niet leuk vind. Het is een stuk minder prettig om in de kou naar school te fietsen, maar als er sneeuw ligt, ben ik van de partij! Klik gauw verder voor tips om je lekker warm te houden.

Je krijgt het het snelst koud, als je lichaam direct in aanraking komt met de kou. Zorg ervoor dat je zo weinig mogelijk plekken overslaat. Een plekje dat gauw wordt vergeten is het stukje tussen het einde van je handschoen en de mouw van je jas. Het lijkt maar een klein stukje, maar toch kan je het hierdoor erg koud krijgen. Hetzelfde geldt voor de bovenkant van je schoenen en je broekspijp. Vooral als je aan het fietsen bent, is dit niet altijd even prettig.



In plaats van een hele dikke trui te dragen, is het handiger als je verschillende shirtjes draagt met bijvoorbeeld een vestje erbij. Door laagjes te gebruiken, krijg je het minder snel koud. Ik weet niet hoe dat kan, maar het werkt echt! Het grote voordeel is ook dat het er veel leuker uitziet.



Een goede winterjas is ook altijd handig. Ik weet het, het ziet er niet uit. Toch is het onmisbaar in zulke koude tijden als nu. Als je goed zoekt, lukt het meestal wel om een leuke jas te vinden. Je kan bijvoorbeeld een skijas kopen. Het nadeel aan die jassen is wel dat ze nauwelijks taille hebben. Ik heb twee jassen; een dikke en een dunne. Mijn dikke vind ik veel minder mooi dan mijn dunne, daar ben ik heel eerlijk in, maar ik was het zat om als een ijsklontje op school te komen. Mijn dunne jas gebruik ik als het warmer is, als ik naar de stad ga, of als ik maar heel eventjes buiten hoef te zijn.



Heb je last van koude voeten? Gebruik dan boterhamzakjes. Door boterhamzakjes om je sokken te doen en dan in je schoenen te gaan, creëer je een soort isolatielaag. Als het erg koud is gebruik ik dat. Bij het schaatsen is dat ook erg handig. Je voeten worden veel minder snel koud én je kan langer schaatsen. Let op! Doordat je een isolatielaag om je voeten hebt, kan er geen frisse lucht bij. Hierdoor is de kans groot dat je zweetvoeten krijgt.



En als laatste; blijf in beweging. Je moeder zal het je vast al meerdere malen hebben gezegd, maar toch is het zo. Ga eventjes een ronde in huis lopen, of ga een paar keer de trap op en af, als je het koud krijgt. Het hoeft niet zo lang en veel te zijn, als je maar beweegt.

Dit waren mijn tips! Ik hoop dat jullie er wat aan hebben gehad.

Heb jij nog tips om je warm te houden?

XOXO Laura