vrijdag 6 januari 2012

De nieuwjaarsduik; durf jij het aan?

Het is vandaag 6 januari, dus 2012 is al een tijdje aan de gang. Een van de tradities die Nederland heeft om het nieuwe jaar in te luiden is de nieuwjaarsduik. Hier gaat dit artikel ook over. De nieuw-jaarsduik; durf jij het aan? Klik gauw verder!



Het is in Nederland onderhand een traditie geworden. Er komen zelf mensen uit het buitenland speciaal naar Nederland voor de nieuwjaarsduik. Niet alleen in Nederland wordt de nieuwjaarsduik veel gedaan, ook in Canada is dit al een oude traditie. De eerste keer deden daar tien mensen mee en in 2000 zeker 2128 mensen. De eerste nieuwjaarsduik in Nederland werd georganiseerd in Zandvoort en al gauw sloten andere badplaatsen zich aan bij dit spektakel. Er doen nu ongeveer tussen de zeven duizend en de tien duizend mee met de nieuwjaarsduik.



Ik moet er niet aan denken om in de winter in mijn bikini over het strand te lopen en al zeker niet om dan ook nog eens in de zee te gaan. Waarom doen mensen dat dan? Ik weet het niet. Waarschijnlijk vinden mensen het gewoon een enorme kick om zoiets te doen. Je hebt wel het voordeel dat in de winter de zee relatief warmer dan de lokale temperatuur. Hierdoor is het water nét wat warmer.




Maar goed, zou ik het durven? Eerst dacht ik dat ik wel zeker wist, dat ik dat niet wilde doen. Mijn mening is echter veranderd. Nu het vakantie is, heb ik allerlei dingen gedaan. Zo ben ik bijvoorbeeld naar de sauna geweest en daar hebben ze allerlei baden. En natuurlijk ook een ijskoud bad. Ik had het niet van mezelf verwacht, maar ik ben daarin geweest. Ik moet zeggen dat het best mee viel. Het was wel echt super koud, maar het was wel te doen. Als de zee ook zo is, is dat misschien toch nog wel leuk om een keertje te doen.

Zou jij zo'n nieuwjaarsduik durven?

XOXO Laura