vrijdag 10 augustus 2012

Boek: De Nanny

Doe mee aan onze Truly Yours Box give-away!  

Mijn vakantie is al ruim over de helft en dat betekent dat ik al een heleboel boeken heb gelezen. Het liefst lees ik chicklists, maar ik weet zelf ook dat ik dat niet op mijn leeslijst kan zetten, daarom probeer ik tussendoor ook romans te lezen. Nu het vakantie is, trakteer ik mezelf op extra veel chicklits. Ik lees wel romans, maar daar doe ik langer over dan chicklits dus die moet ik dan halfgelezen of ongelezen weer terugbrengen naar de bieb. Deze post wil ik het boek De Nanny van Melissa Nathan reviewen.



De titel van het boek zegt al waar het verhaal over gaat. Jo Green heeft genoeg van haar saaie verloofde Shaun, daarom besluit ze haar leven een andere wending te geven. Ze wordt nanny bij het chique gezin Fitzgerald dat bestaat uit Cassandera, Zak en Tallulah. Dit gezin is een enorme drukke boel; het komt nauwelijks voor dat het even rustig is en daar schrikt Jo nogal van. Ze heeft geen enkel moment rust, behalve 's nachts. Totdat er in de nacht wordt ingebroken. Ze belt meteen het alarmnummer waarna de politie de inbreker te pakken krijgt. Het blijkt Josh, de zoon van de gastheer te zijn, die de sleutels kwijt was geraakt en daarom op een andere manier het huis binnen moest komen. 

Josh is een aantrekkelijke man en heeft ongeveer dezelfde leeftijd als Jo. Wanneer Josh zijn studentenkamer kwijtraakt, omdat zijn vrienden op wereldreis gaan, komt hij bij de Fitzgeralds wonen. Hierdoor moet Jo haar kamer met Josh delen, wat voor veel genante momenten zorgt. Het klikt goed tussen Jo en Josh en soms zelfs zo goed dat ze Josh ervan verdenkt dat hij misschien wel iets met haar zou willen, maar dat kan niet. Ze heeft namelijk nog steeds een relatie met Shaun en alsof dat nog niet genoeg is zit één van de politiemannen die tijdens de inbraak kwam, ook achter Jo aan. 

Jo's vriendinnen die ze in Londen heeft leren kennen, waarschuwen haar telkens dat ze een beetje moet opschieten om Josh te vertellen dat ze een relatie heeft met Shaun. Jo zegt dan dat het goede moment daarvoor nog niet gekomen is. Wanneer ze 's avonds laat na een avondje stappen dronken thuis komt, zich bezeert en enorme heimwee krijgt, troost Josh haar. Als hij op het punt staat om haar te kussen roept ze snel dat ze een relatie heeft met Shaun.

Vanaf dat moment verandert Josh' gedrag. Eerst waren ze goede maatjes, maar dat kun je nu eerder vijanden noemen. Ze proberen elkaar zo veel mogelijk te vermijden en wanneer Shaun eindelijk een keer op bezoek komt twijfelt ze: Op wie is ze nou verliefd, Shaun of Josh? En alsof dat niet genoeg is, krijgt haar moeder een beroerte en blijkt haar beste vriendin ook niet te zijn zoals ze dacht.



Meestal zijn chicklits heel voorspelbaar, aan de ene kant is dat erg vervelend, maar aan de andere kant ook weer leuk. Ik vind dit soort boeken vooral leuk vanwege de schrijfstijl en de beschrijving van alle gedachtes van de hoofdpersoon. In het begin had ik wel wat moeite om in het verhaal te komen, want dan moet ik nog even uitzoeken wie nou wie is. Er is zeker een kans dat dit aan mij ligt, want daar heb ik wel vaker last  van. Vanaf het moment dat ik helemaal in het verhaal zat, moest het onmiddellijk uit. Het enige wat ik nog kon, was lezen lezen lezen en nog eens lezen. De Nanny was niet zo voorspelbaar als ik had verwacht. Dat komt vooral door de ziekte van Jo's moeder en haar vriendinnen, want die hebben een best grote rol in haar leven en die zorgen er ook wel eens voor dat haar beslissing toch anders loopt dan gedacht.

Ik vond dit boek erg leuk en zou graag nog een keer iets van deze schrijfster willen lezen.

De Nanny -- Melissa Nathan


Wat vind jij van dit boek?

XOXO Laura